Produktplacering/Felplacerade produkter

Branding, eller produktplacering, är ett sedan länge etablerat debattämne. James Bond har en Omega-klocka, The Hills-brudarna har Blackberry's och varenda jävel i amerikansk film har en Motorola Razr. Jag hade själv en Motorola Razr för länge sedan - och redan då var den dålig, den hade inte ens 1 megapixel. Men kanske var det jag som använde den fel, för Nicholas Cage kunde använda den och ta bilder på registreringsskyltar från flera 100 meter.
Nu är i alla fall även begreppet unbranding fött. I MTV:s dokusåpa "Jersey Shore" festar, slåss och super ett gäng trashiga ungdomar tillsammans. Den mest uppmärksammade och jobbigaste deltagaren Nicole "Snooki" Polizzi har ständigt setts flänga runt med en halvbillig Coach-väska på armen. Men i säsong två blev det plötsligt finare grejer som gällde - nämligen Gucci. Enligt New York Observer så är det inte Gucci som har skickat väskan, utan Coach som är trötta på att förknippas med Snooki.
Härmed är unbranding fött. "Konkurrenter sänder varandras varor till icke önskvärda vandrande reklampelare”, skrev Niklas Wahllöf i gårdagens DN. Det här tycker jag är en rolig, om än smått oroande, utveckling av produktplaceringen. Det är i vilket fall genialiskt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

klockrent vännen min! lite som att säga till en kompis innan fetsen där man vill verka snyggast att något sitter snyggt fast än hon egentligen ser tjock ut... baktankar är underskattde!

2010-08-25 @ 21:42:20
Postat av: Anonym

vidrig brud btw

2010-08-25 @ 21:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0